آیا شما نیز از جمله افرادی هستید که هنگام شروع آب ریزش بینی و علائم سرما خوردگی، به سرعت به آب پرتقال روی می آورید؟ شاید هم برایتان این سوال مطرح باشد که تاثیر ویتامین ث بر بهبود علائم سرما خوردگی شایعه است یا واقعیتی علمی ؟. تاثیر ویتامین ث بر سرماخوردگیدکتر کارول هگانز مشاور روابط عمومی علوم و سلامت دفتر مکملهای غذایی NIH میگوید: در بیشتر افراد، مصرف منظم مکمل ویتامین ث هیچ تاثیری بر کاهش خطر ایجاد سرما خوردگی قریب الوقوع ندارد. با این حال تحقیقات نشان میدهند ویتامین ث نقش مهمی در حمایت ا ...

آیا شما نیز از جمله افرادی هستید که هنگام شروع آب ریزش بینی و علائم سرما خوردگی، به سرعت به آب پرتقال روی می آورید؟ شاید هم برایتان این سوال مطرح باشد که تاثیر ویتامین ث بر بهبود علائم سرما خوردگی شایعه است یا واقعیتی علمی ؟

تاثیر ویتامین ث بر سرماخوردگی

دکتر کارول هگانز مشاور روابط عمومی علوم و سلامت دفتر مکملهای غذایی NIH میگوید: در بیشتر افراد، مصرف منظم مکمل ویتامین ث هیچ تاثیری بر کاهش خطر ایجاد سرما خوردگی قریب الوقوع ندارد. با این حال تحقیقات نشان میدهند ویتامین ث نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی ایفا میکند و تحت شرایط خاص (که به آن اشاره میشود) برای سرما خوردگی نیز مفید است.
بگذارید در مورد نقش ویتامین ث بیشتر توضیح بدهیم.


افسانه ویتامین ث

شایعه توانایی ویتامین ث در پیشگیری از سرما خوردگی به دهه های 60 و 70 میلادی باز میگردد. در آن زمان دانشمند مشهوری به نام لینوس پاولینگ Linus Pauling به این نتیجه رسید که دوزهای بسیار بالای ویتامین ث سالهای سال مانع ابتلای او به سرما خوردگی شده است. پاولینگ معتقد بود  که سرما خوردگی را میتوان ریشه کَن کرد و خیلی زود این بیماری به تاریخ می پیوندد. پاولینگ کتابی پر فروش در این زمینه منتشر کرد و توصیه های او برای سرما خوردگی خیلی زود به اطل��عات عمومی تبدیل شد در حالی که تحقیقات پیش از آن و پس از آن ادعاهای پاولینگ را بارها رد کرده بودند.

طبق گفته NIH، به طور کلی شواهد نشان میدهند که مصرف منظم ویتامین ث در دوز حداقل 200 میلی گرم در روز،  بروز سرما خوردگی در عموم مردم را کاهش نمیدهد.مصرف منظم ویتامین ث همچنین شدت سرما خوردگی را نیز کم نمیکند. به علاوه مصرف بیش از حد ویتامین ث میتواند مشکلاتی برای بدن ایجاد نماید. در مورد ویتامین ث نیز همانند بسیاری از ویتامینها و مواد معدنی دیگر حداکثر مجاز مصرف باید رعایت شود. در صورت مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین ث در روز علائمی مانند تهوع، اسهال و کرامپ معده(گرفتگی عضلات معده) ایجاد میشود.


فواید واقعی ویتامین ث

اگر مکمل ویتامین ث مصرف میکنید در هر صورت از فواید آن نیز برخوردار میشوید. اگر چه تاثیر ویتامین ث ارتباطی با ابتلا به سرما خوردگی و یا شدت آن ندارد، اما به طور کلی مصرف آن کمی دوره بیماری را کوتاهتر میکند. تحقیقات نشان داده اند که مصرف پیشگیرانه مکمل ویتامین ث دوره سرما خوردگی را در بزرگسالان 8 % و در کودکان 14 % کوتاهتر مینماید.


چند استثناء حائز اهمیت برای قانون "عدم تاثیر ویتامین ث در پیشگیری از سرما خوردگی" وجود دارد. در برخی افراد از جمله دونده های ماراتون، اسکی بازان و نظامیان به نظر میرسد ویتامین ث به کاهش احتمال سرما خوردگی کمک میکند. این افراد تحت فعالیتهای شدید ورزشی یا آب و هوای نامساعد قرار دارند که سیستم ایمنی را تضعیف میکند بنابراین با مصرف 250 تا 1000 میلی گرم ویتامین ث در روز میتوانند از فواید پیشگیرانه آن بهره ببرند.


اگر چه مصرف بیش از حد ویتامین ث ممکن است به افراد معمولی کمکی نکند اما به خاطر داشته باشید که مقدار توصیه شده ویتامین ث را باید هر روز دریافت کنید تا به سلامت سیستم ایمنی خود کمک کنید. همچنین مکملهای ویتامین ث ممکن است به افرادی که مقدار ویتامین ث کمی دریافت میکنند مانند افراد سالمند و افرادی که سالهاست سیگار میکشند کمک کند. افراد سیگاری و افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند (مانند خانواده فرد سیگاری) ویتامین ث کمتری در بدن خود دارند. سیگاریها اغلب میوه ها و سبزیجات کمتری مصرف میکنند. علاوه بر این افراد سیگاری و نیز افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند استرس اکسایشی oxidative stress در بدنشان بالاست.

با این حال در مورد همه این افراد باید احتیاط رعایت شود. تاثیرات مثبت ویتامین ث تنها زمانی نتیجه میدهد که به صورت پیشگیرانه مصرف شود.مصرف آن زمانی که علائم بیماری و تحریکات گلو شروع شده است دیگر خیلی دیر است. محققان هیچ شواهدی پیدا نکرده اند که نشان دهد ویتامین ث پس از ابتلا به سرما خوردگی میتواند به شما کمکی بکند.


آیا ویتامین ث کافی دریافت میکنید؟

خوشبختانه اکثر ما لازم نیست درباره مقدار ویتامین ث دریافتی مان نگرانی داشته باشیم. توصیه میشود زنان 75 میلی گرم و مردان 90 میلی گرم ویتامین ث در روز دریافت کنند. بنابراین اگر یک فنجان آب پرتقال ( 170 سی سی) یا یک فنجان بروکلی بخار پز مصرف کنید کافی است.


علاوه بر این به نظر میرسد بدن ما ترجیح میدهد مواد مغذی لازم را از غذاهای واقعی به دست بیاورد نه قرص و دارو. تحقیقات بسیار زیادی نشان میدهند که افرادی که مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف میکنند (که سرشار از ویتامینها و مواد معدنی می باشد)، کمتر در خطر سرطان و بیماری قلبی قرار دارند. اما مصرف همین مقدار ویتامین و مواد معدنی به صورت جداگانه و از طریق مکمل چنین تاثیری ندارد.


مسلما باید درباره مصرف هر مکملی ابتدا با پزشک مشورت کنید. انتخاب رژیم غذایی سالم بهترین راه حفظ سلامتی در فصل سرما و سرما خوردگی می باشد و سالها شما را سر پا نگه میدارد.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ



کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه